Skollokalsutredningen

Äntligen läggs skollokalutredningen ned! Vi är inte emot utredningar, tvärt om är utredningar en viktig del av en verksamhet för att undvika att onödiga kostnader och förhållanden som skapar dålig arbetsmiljö lever kvar av tradition och slentrian.

Det var dock uppenbart redan från början att skollokalsutredningen kom snett från starten. Det som skulle visat på om det fanns överytor blev en översikt över en lång lista på konsekvenser av eftersatt underhåll och uteblivna investeringar. Att det inte fanns några överytor som snabbt skulle kunna omsättas i minskad hyra var också, för oss, helt uppenbart.

Vi ville inte ha en nedläggning av Karinslundsskolan. Vi såg inte någon möjlighet att använda Karinslund till annan verksamhet eller någon annan anledning till att lägga ned skolan. Frågan om nedläggning av Karinslund gled också över till ett lärarbemannings och resultatproblem. De problem med vikande elevantal och dåliga resultat som skolan hade var snarare en konsekvens av elevpengssystemet och borde ha åtgärdats innan skolan lades ned.

Nu läggs alltså skollokalsutredningen ned, tyvärr tömdes Karinslund och en lång rad negativa effekter i form av bland annat förtroende för den kommunala skolan uppstod. Det hade kunnat undvikas…

Vi delar nuvarande majoritets syn på problemen, att kontinuerligt utvärdera vad lokaler används till och göra små steg mot ett effektivare användning är bättre är stora omvälvande strukturella förändringar.

Att lokalerna blir “för stora” om fler elever börjar i privatskolor ser vi snarare som en liten del av privatskoleproblematiken.