Hellre fler lärare än spets på skolmatkvaliteten

Kommunens måltidsverksamhet, Ärtan, är en het fråga i Strängnäs. Vi delar mycket av vad tre Strängnäspartister skrev i en insändare den 5 feb och vad Jens Persson(C) framfört i media.

Ekologisk mat är viktig för att minska giftanvändning. Närodlat är också bra för kvalitet och för att det ibland ger lägre koldioxidutsläpp. Det senare är långt ifrån självklart, speciellt inte för animaliska råvaror där utsläppen är så stora att det är viktigare med låg produktionsförlust än korta transporter. Vi vill hellre se en övergång till en större andel vegetabiliska råvaror.

Däremot delar vi inte bilden av att maten har låg kvalitet och att barnen inte får den näring de behöver för att orka med skolarbetet.

Maten följer Livsmedelsverkets rekommendationer vad det gäller näringsinnehåll. Vegetariska alternativ finns alltid och ett stort utbud av olika sallader som slår de flesta lunchrestauranger. En av oss äter i stort sett dagligen lunch i skolmatsal. Det är dock inte fråga om att laga en portion i taget men kvaliteten är mer än väl jämförbar med andra lunchrestauranger.

I den bästa av världar skulle all mat lagas på varje skola och förskola med barnens medverkan. Allt skulle baseras på närodlade ekologiska råvaror. Vi prioriterar i nuläget, med stora brister i skolan, pedagogisk personal högre.

Det som dock borde åtgärdas är frånvaro av en tydlig kravnivå från politiken. Nu verkar det finnas ambitioner, men vad som förväntas uppnås är fortfarande oklart. Strängnäspartiets motion om råvaror avslogs. Ett medborgarförslag som syftade till att skolmaten skulle uppnå betyget MVG utifrån Livsmedelsverkets rekommendationer, som redan antagits av kommunfullmäktige, togs nyligen upp igen och avslogs pga. en teknikalitet. Att inte utveckla den kommunala verksamheten öppnar i sin förlängning för ideologisk baserade argument för konkurrensutsättning. Vi är förvånade att socialdemokraterna så lättvindigt accepterar det.

Lösningen på problemen är inte upphandling och privatisering. Att det skulle bli lokala aktörer som får ta hand om matproduktionen är en from förhoppning, inget mer. En upphandling medför bara att skolmatsbudgeten även måste finansiera privata aktörers overheadkostnader och vinst, det gör inte maten billigare eller bättre.

Lasse Pettersson

David Aronsson

(Insändare skickad till lokaltidningarna, ännu inte publicerad)