Nedskärningar

Detta är en debattartikel skickad till Eskilstuna-Kuriren. (Vad jag vet publicerades den aldrig//David)

På kommunfullmäktige i april röstade majoriteten i Strängnäs igenom ytterligare nedskärningar för 2009. På Kommunstyrelsens arbetsutskott häromdagen kom nedskärningar för 2010. Tillsammans med tidigare beslut kommer det bland annat att drastiskt försämra lärarnas möjligheter att räcka till för alla barn. Stödet från Resurscentrum till barn med extra stora behov och socialnämndens verksamhet skärs ned.

Anledningen till det som majoriteten (S, C, Fp) själva beskriver som en märkbar kvalitetssänkning är de minskande skatteintäkterna, den bristfälliga projekteringen av Campusprojektet och det krav på budget i balans som finns i kommunallagen.

Vänsterpartiet avvisar alla besparingar som föreslagits inför och under 2009. Vi tycker inte att skolbarnen ska betala för bristerna i Campus-projektet genom färre lärare och stängda skolor och bibliotek. För 2010 vill vi höja skatten 60 öre och budgetera med underskott. De enda besparingar vi föreslår är samma som för 2009, dvs. lägre politiska arvoden och nedlagd Mariefredsnämnd.

De underskott vi föreslår måste givetvis balanseras, men inte förrän lågkonjunkturen upphör. Vi tycker att det är mycket viktigare för enskilda och för samhället att alla elever får en bra skolgång och alla äldre en god omsorg även under en lågkonjunktur. Konsekvenserna av 90-talets nedskärningar lider vi av fortfarande.

Majoritetens panikbesparingar ger inte bara en försämrad start i livet för enskilda elever och sämre omsorg för de äldre. Det försämrar också möjligheterna att behålla eller att i framtiden rekrytera välutbildad, motiverad och erfaren personal. Det kommer inte att förbättra verksamhetens framtida kvalitet och kostnader.

Vänsterpartiet Strängnäs,

genom David Aronsson