Ständig förbättring –> Plötslig försämring

En debattartikel inskickad till Eskilstuna-Kuriren. (Vad jag vet publicerades den aldrig /David)

När den nuvarande politiska alliansen i Strängnäs tillträdde i maj 2008 gick man ut med målsättningen/arbetsättet ”Ständig förbättring”. I praktiken ser vi nu att det istället blev ”plötslig försämring”. Vård, skola, omsorg gick från att vara prioriterade områden till att bli majoritetens karta över var man kan slå hårdast, med motiveringen att det är där man lägger mest pengar nu. Detta är ett skolboksexempel på varför man måste skjuta på kravet om balans i kommunens budget. Nödvändiga långsiktiga effektiviseringar blir nu istället panikartade besparingar, som på sikt inte blir ett dugg billigare.

Balanskravet, som det är definierat i kommunallagen, medför just dessa plötsliga akuta besparingskrav som ruinerar kommunens mjuka kapital, det vill säga motiverad, erfaren och välutbildad personal. De snabba nedskärningarna slår hårt mot kommande års verksamheter inom förskola, skola vård och omsorg, som inte bara blir underfinansierad, utan också får brist på relativt nyutbildad men samtidigt inarbetad personal. Strängnäs kommun kommer att tappa en hela generationer av anställa, bara för att det råkar bli lågkonjunktur. Istället för att låta det ekonomiska resultatet fluktuera så låter man kvalitén i verksamheterna åka jojo.

Att negligera balanskravet under kommande 3-4 år medför en kostnad för kommunen som motsvarar en större investering i infrastruktur. Men man måste naturligtvis ha för avsikt att få balans i ekonomin igen när lågkonjunkturen passerat.

Vi i Vänsterpartiet anklagas ofta från såväl de borgerliga partierna som socialdemokratin för att föra en oseriös och ansvarslös ekonomisk politik. Vad vi gör är att ta långsiktigt ansvar för verksamheten i första hand och sätta det ekonomiska balanskravet i andra hand. Vår kommunalpolitik ändras inte för att kapitalismen är i kris, ett återkommande inslag i den kapitalistiska ekonomin.

De förslag som vi lade för kommunens strategiska plan var en nivå på verksamheten som vi såg som långsiktigt hållbar. Det står vi fast vid. Vi föreslog i vårt budgetförslag för 2009 10 öre mer i skatt och effektiviseringar på runt 4 milj kronor i form av sänkta politiska arvoden och nedläggning av Mariefredsnämnden (däremot inte Marifredskontoret). Eftersom våra förslag till budget 2009 inte antogs kommer vi nu inför budget 2010 igen med samma förslag på åtgärder.

På Kommunfullmäktigesammanträdet den 27/4 yrkade vi konsekvent avslag på alla majoritetens brutala besparingsförslag på skola och annan verksamhet.

David Aronsson
Ebbe Ollman