Balanskravet är inte viktigare än verksamheten

Debattartikel inskickad till Eskilstuna-Kuriren (vad jag vet publicerades den inte /David)

I kommunallagens åttonde kapitel finns det omtalade balanskravet som får politiker över hela landet att nu genomföra drastiska och ogenomtänkta besparingar på allt från den demokratiska styrningen (politikerna) till förskola och åldringsvård. Kommunal verksamhet måste få vara långsiktig och stabil. Att kommunens ekonomi inte går ihop i lågkonjunktur är en effekt av variationerna i det ekonomiska systemet. Det behöver inte leda till några akuta åtgärder, så länge kostnadsökningen hålls ned under nästa högkonjunktur.

Strängnäs kommun, med bolag, har gjort investeringar för hundratals miljoner de senaste åren. Nu vill vi ha en investering i de mjuka delarna av Strängnäs ekonomi. Vi vill att kommunen ska fortsätta att förbättra och stärka den kommunala verksamheten och acceptera en underbalanserad budget. Syftet är att sänka sjukfrånvaron, komma ur lågkonjunkturen snabbare och för att alla barn och ungdomar ska få en trygg start i livet. Vi anser att det är en minst lika viktig och kostnadseffektiv investering som t.ex. markberedning i Gorsingeskogen. Kostnaderna är i samma storleksordning, så ”investeringen” att underbalansera budgeten i några år borde inte heller leda till någon panik i de kommunpolitiska leden (förutsatt att man avvisar balanskravet).

Vi kommer att arbeta mot de drastiska sparförslag som nu kommer från både majoriteten och den övriga oppositionen. Det är skrämmande att en majoritet som borde styras av S lägger besparingsförslag på t.ex resurscentrum. Vi står fast vid vårt förslag till budget för nuvarande strategisk plan och det strukturbidrag till förskolorna på tio miljoner som KF beslutade om (totalt 608 miljoner). För att betala det föreslog vi 10 öre högre skattehöjning än majoriteten och ytterligare 50 öre under 2010. Det är vår långsiktiga politik som bygger på den nivå vi vill att verksamheten ska hålla. Att prognosen för BUN utan besparingar också är 608 miljoner för 2009 visar att vi tänkt rätt. Vår inställning till verksamheten ändras inte för att den kapitalistiska ekonomin går in i en av sina återkommande kriser. Är balanskravet värt de brutala besparingar som nu föreslås? Det tycker definitivt inte vi.

David Aronsson, gruppledare Kommunfullmäktige
Ebbe Ollman, ledamot Kommunfullmäktige